Hoe een verkeerde hechting zich kan uiten

III

Een kind kan zich dus helemaal niet-aanvaard of niet-gewenst voelen, of de indruk hebben dat er niets goed aan hem is of dat hij niets goed kan doen.45c48ad3b9527aec5b07e7c1393d1e19
Deze diepgewortelde overtuigingen worden verdrongen naar het onbewuste, want het is immers té pijnlijk om je daar steeds bewust van te zijn.
Zo komt het dat de meesten dit van zichzelf niet weten, ze zijn er zich letterlijk niet van bewust…

Er kunnen zich echter wel indicaties vormen :
Eén daarvan is dat die persoon soms slecht begint te functioneren, wanneer die zogenaamde negatieve ‘bevestigingen’ zich namelijk op een bepaald moment te veel hebben voorgedaan, het wordt hem dan “té veel”.
Een ander indicatie kan zijn dat hij zich de hele tijd rusteloos voelt, een gevolg van het constant leven in een soort toestand van ‘verhoogde waakzaamheid’ : “wie zal mij nù aanvallen? Kijk maar goed uit je doppen, pas maar op voor iedereen” .
Nog een andere indicatie is het gevoel helemaal alleen op de wereld te zijn . “Niemand in de wereld begrijpt mij, niemand staat aan mijn kant, ik kan niémand vertrouwen… “I don’t belong here”… en aangezien de héle wereld tegen mij is, ben ik een buitenbeentje, iemand van wie niemand houdt”…
daaruit volgt dan vaak ook zelfhaat : jouw persoonlijkheid is immers uniek, en “iedereen verdient appreciatie en liefde…maar ik blijkbaar niet..wat moet ik toch een slecht persoon zijn”
Dit ligt aan de basis van depressie.
Sommigen proberen zo vaak goedkeuring te krijgen door hun uiterste best te doen dat zij op een bepaald ogenblik opgebrand geraken, burn-out krijgen.
Men kan het gevoel hebben de controle kwijt te zijn. Onderliggende angst doet sommigen wanhopig zoeken naar controle , wat zich dan soms uit op andere domeinen : overdreven controlefreaks, overdreven ordentelijk zijn, obsessies…

Vaak is het onderscheid tussen deze punten moeilijk te ontwaren, of lijkt het dat er verschillende tegelijk aanwezig zijn.
vervolg : IV Hoe onze persoonlijkheid evolueert

Een gedachte over “Hoe een verkeerde hechting zich kan uiten

opmerkingen

