werken met tekeningen in psychotherapie

Voor wie interesse heeft wordt een driedaagse opleiding “tekeningen in psychotherapie” gegeven in AIHP West-Vlaanderen . Er is keuze tussen najaar 2015 en voorjaar 2016.

 

Werken met tekeningen bij kinderen en volwassenen

Gebruik maken van tekeningen en het kunnen ‘lezen’ van tekeningen kan binnen therapie zeer zinvol zijn. In tekeningen komt onbewust naar voor wat niet gezegd of gedacht kan worden.

Via deze praktische opleiding krijg je inzicht in hoe je met tekeningen kunt werken, wat je eruit kunt afleiden, welke soorten tekeningen je kunt laten maken en aandachtspunten leren herkennen. Je leert hierbij rekening houden met de belevingswereld en de context van de tekenaar. Je leert een kijk krijgen op de onbewuste leefwereld van de tekenaar.

Je leert oog krijgen voor details en de betekenis ervan. Uit een tekening kun je waardevolle informatie halen over hoe een kind/ volwassene zich voelt en waar het behoefte aan heeft.

De opleiding wordt gegeven vanuit een psychodynamisch en psychoanalytisch referentiekader.

Tekeningen analyseren lukt niet enkel via vastomlijnde voorschriften, het is ook belangrijk om er een gevoel voor te ontwikkelen en daarbij is ervaring belangrijk. De lesstof omvat veel opdrachten die tijdens de lessen en thuis gemaakt worden.

Tekeningen uit de eigen praktijk kunnen gebruikt worden. Eigen gemaakte tekeningen worden geanalyseerd en in rollenspel geoefend.

Doelstelling

Aan de hand van tekeningen kunnen inschatten of extra zorg of begeleiding nodig is.

Informatie verzamelen over emoties, zelfbeeld en ontwikkeling van de tekenaar.

Een tekening in dialoog met de cliënt leren analyseren.

Tekeningen leren interpreteren.

Leren werken met tekening als medium binnen psychotherapie.

Leren signalen herkennen die kunnen wijzen op trauma of ontwikkelingsachterstand.

Inzicht en kennis verwerven over je eigen functioneren ( bron tot reflectie) Tekeningen kunnen analyseren aan de hand van criteria

Inhoud

Historiek kindertekeningen – Tekenontwikkeling – Soorten tekeningen – Interpreteren van tekeningen

Kleurbetekenis – Betekenis van lijnen – Boomanalyse – Analyse mens – huis

Kwadrantentheorie/ bladspiegel

Specifieke aandachtspunten bij kinderen

Theorie wordt vanuit de praktijk verkent.

Duur en indeling van de opleiding

3 dagen telkens van 9h00 tot 17h00

Zaterdag 19 september 2015 – 7 november 2015 – 19 december 2015

OF

Maandag 25 januari 2016 – 7 maart 2016 – 18 april 2016

Te Koekelare

Voor wie

De opleiding is voor iedereen die professioneel met kinderen of volwassenen werkt van groot nut.

Een echte aanrader voor psychologen, psychotherapeuten, pedagogen, psychiaters, creatief therapeuten of coaches die met kinderen en/of volwassenen werken.

Deze opleiding vereist geen specifieke voorkennis, maar wel dat u met kinderen/ volwassenen werkt!

Docent

Ada Van Moorhem, Integratief Psychotherapeut

meer info op de site van AIHP

 

Advertenties

opmerkingen

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s